wycieczki 16/17

26 września uczniowie klas III Gimnazjum im. Ziemi Śląskiej w Piecach rozpoczęli trzydniową wycieczkę do Warszawy. Po sprawdzeniu obecności i przypomnieniu o zasadach bezpieczeństwa, ruszyliśmy w drogę, aby zwiedzać naszą piękną stolicę.

Pierwszym punktem naszej wycieczki było obejrzenie uroczystej odprawy warty, odbywającej się codziennie o pełnych godzinach, przy grobie Nieznanego Żołnierza. Następnie wraz z Przewodnikiem przeszliśmy uliczkami Starego Miasta i Krakowskiego Przedmieścia .

Kolejnym punktem naszego zwiedzania był Zamek Królewski. Pani przewodnik opowiedziała nam jego historię, szczególnie burzliwą w czasie II wojny światowej. Zobaczyliśmy wiele ciekawych miejsc na Zamku oraz historie z nimi związane. Pod koniec pierwszego dnia zwiedzania udaliśmy się na Starówkę, aby zobaczyć słynną Syrenkę. Przeszliśmy wzdłuż Barbakanu oraz pod pomnik Małego Powstańca.

Ostatnim celem pierwszego dnia wycieczki był Cmentarz na Powązkach. Znajdują się tam groby bardzo znanych osób, związanych ze światem polityki, nauki, kina, muzyki. Wszyscy wielcy, którzy wiele wnieśli w życie i historię Polski.

Tak minął nam pierwszy dzień naszej wycieczki. Zmęczeni, pojechaliśmy do schroniska, by zjeść obiadokolację i odpocząć po dniu pełnym wrażeń.

Dzień drugi: szybka pobudka, śniadanie i wyjazd do Centrum Nauki Kopernik. Cóż to za miejsce: pełne magii, różnorodnych eksperymentów ,niezwykłych maszyn, niesamowitych urządzeń, które pobudzają wyobraźnię.

Potem udaliśmy się do ogrodów znajdujących się na dachu Uniwersytetu Warszawskiego, a tam widoki nie do opisania: Wisła, centrum stolicy, Praga, Stadion Narodowy... Po prostu cudowny widok na Warszawę.

Następnie pojechaliśmy do Telewizji Polskiej. Nowoczesny budynek telewizyjny robi ogromne wrażenie. Czekając na wejście, mieliśmy okazję zobaczyć mistrzynię świata w rzucie młotem - Anitę Włodarczyk. Będąc w Telewizji zobaczyliśmy miejsce, w którym nagrywany jest program "Jaka to melodia" oraz studio programu "Pytanie na śniadanie".

Wilanów to kolejny punkt naszej wycieczki. Piękny Pałac oraz przepiękne ogrody, otaczające cały kompleks zamkowy oraz historie z tym miejscem związane. Gdy nadeszła pora obiadu, udaliśmy się na posiłek, który w tym miejscu smakował iście po królewsku. Restauracja również zrobiła na nas wrażenie i kelnerzy, którzy serwowali nam pyszny obiad. Znakomicie!

Przed nami jeszcze zwiedzanie Stadionu Narodowego. Niesamowity obiekt, na którym warto być! Można sobie wyobrazić jakie emocje towarzyszą kibicom podczas meczu polskiej reprezentacji. Szał, po prostu szał. No i ciarki na ciele, gdy cały tłum śpiewa hymn Polski.

W godzinach wieczornych czekała na nas jeszcze jedna z atrakcji  - "Złote Tarasy". Olbrzymie centrum handlowe w Warszawie. Ta galeria zrobiła na nas wielkie wrażenie. Biegaliśmy od jednego do drugiego sklepu jedząc lody i pijąc sok ze świeżo wyciskanych owoców. Było super!

Po dniu pełnym wrażeń i nocnej autokarowej przejażdżce po warszawskich ulicach, wróciliśmy do schroniska, czekając z niecierpliwością na ostatni dzień wycieczki. Warszawa nocą jest cudowna. Pałac Kultury mieniący się kolorami, bajeczne neony, jasne ulice. Pięknie.

Ostatni dzień w Warszawie rozpoczęliśmy od zwiedzenia Muzeum Powstania Warszawskiego, w którym mogliśmy dowiedzieć się i zobaczyć jak wyglądało życie w Warszawie, w czasie II Wojny Światowej oraz podczas Powstania Warszawskiego. Mieliśmy także okazję przejść kanałem, tak jak prawdziwi powstańcy i odbyć ,,lot'' nad Warszawą po jej wyzwoleniu. Kolejnym punktem był Pałac na Wodzie czyli Łazienki Królewskie, otaczający je ogród i amfiteatr. Na koniec został nam już tylko Sejm. Nasza przewodniczka oprowadziła nas po nim, usłyszeliśmy historię Sejmu, mieliśmy okazję zobaczyć salę obrad, przejść się korytarzem, znanym z telewizji Zrobiliśmy sobie jeszcze zdjęcie pamiątkowe na słynnych sejmowych schodach.

No i czas wracać. Aż chce się zanucić: i to już koniec, nie ma już nic… Z tym „nic”, to trochę przesadzone, bo w głowie pełno wspomnień, a na aparacie setki zdjęć. Pełni wrażeń, wróciliśmy do Gaszowic w godzinach wieczornych.

W imieniu klas III: Aleksandra Wojaczek, Paulina Procek.

17 czerwca 2017r. mieliśmy okazję wziąść udział w premierze opery Kompciuszek Rossiniego. W znakomitych kreacjach wokaliści opowiadali o triumfie dobra nad złem. Z Wrocławia wróciliśmy w nocy, ale było warto. Doznania estetyczno- muzyczne zapamiętamy na długo. Organizatorem wyjazdu była pani M. Dudzik.

30 września 2016r. uczniowie naszego gimnazjum po raz kolejny wzięli udział w rajdzie górskim organizowanym przez oddział PTTK w Rybniku. Pgoda dopisała, w tym roku zdobyliśmy Halę Boraczą.

Nowy rok szkolny w Gimnazjum w Piecach już dawno rozpoczęty. Wszystko powoli kręci się do przodu.

Klasa IIIc rozpoczęła jednak ten rok z prawdziwym impetem. 16 września pojechała do Katowic, do Instytutu Fizyki.

Wzięła udział w serii trzech wykładów, podczas których  miała okazję zobaczyć doświadczenia obrazujące przedstawiane treści.

Na początek więc kilka informacji o „ Siłach Wszechświata”. Wiadomo, że Wszechświat zbudowany jest  z cząstek i próżni, wszystkie zaś inne formy materialne powstają dzięki oddziaływaniom tych cząstek ze sobą.  Następnie o „ Zasadach zachowania w mechanice”. Poprzez analizę licznych eksperymentów pokazano zasadę zachowania energii, pędu i momentu pędu.  Ostatni z wykładów dotyczył zagadnienia „ W równowadze”. Na przykładzie starożytnych budowli, które pomimo upływu tysiącleci , wciąż zachwycają nas swoją doskonałością konstrukcji, omówiono podstawowe zasady projektowania. Zbudowano kilka mostów, po których dało się przejść.  Na sam koniec uczniowie odwiedzili jeszcze  laboratorium w Zakładzie Metod Komputerowych Fizyki i Elektroniki i dowiedzieli się jak działa generator, wzmacniacz oraz mikroprocesor robota. Zobaczyli jak wygląda pracownia, w której studenci przeprowadzają doświadczenia i jak muszą się do tych doświadczeń przygotować.

Tyle, tylko tyle, czy aż tyle informacji czekało na gimnazjalistów. Mam nadzieję, że coś w głowach pozostało i coś wzbudziło ich ciekawość.

Mieli okazję również zobaczyć uczelnię, sale wykładowe oraz posłuchać  nauczycieli akademickich. Być może ktoś z nich rozpocznie naukę właśnie w tym miejscu za parę lat.

Dziękuję za pomoc w opiece nad młodzieżą podczas wyjazdu pani Joannie Biskup.